lördag 28 februari 2009

Kalla det vad man vill!

Är det bara jag eller finns det fler i detta avlånga land som upplever att svenska sportjournalister haussat Charlotte Kalla något så förbaskat? Visst, en go och ödmjuk tjej från de norra delarna av landet som vann en större tävling förra året samt genomförde en helt godkänd 5 km stafettsträcka härrom dagen, men hallå, är inte prestationerna lite väl höjda till skyarna?

Jag älskar längdskidåkning eftersom det är en av de klassiska, tuffa sporterna, där det inte finns några genvägar, förutom hård träning och ett starkt psyke. Idolerna heter Gunde, Mogren och gubben Wassberg, med istappar i skägget. Men personligen tycker jag att det blir lite magstarkt när svenska journalister, i sin önskan att få fram en ny megastjärna att skriva spaltmeter om, haussar en person bortom prestationerna och skriver pseudospalter som "hon blev åtta, vilket är en helt godkänd insats" eller dagens "hon tappade nog på täten på grund av att hon trillat i spåret eller också var det dåliga skidor efter bytet". Hur tråkigt det än är så kan det ju faktiskt vara så att hon dessvärre inte är bättre än så här. Hemska tanke. I min bok idel bortförklaringar och svepskäl, samtidigt som norskorna flög iväg, till och med en okänd amerikanska placerade sig bättre.

Sorry, hur svensk jag än är i själen, så har jag svårt för okritiskt förhållningssätt och bortförklaringar. Charlotte kan säkert någon gång bli en skidstjärna i klass med de största, men hon är inte där ännu. Kalla henne vad man vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar