måndag 9 februari 2009

Gubbhoj

Satt och läste Daniel Rytz och hans "Prylblogg". Fann till min belåtenhet ett inlägg om det amerikanska cykelmärket Serotta. Ännu en gång vandrade jag genom minnenas dalar. På det glada 1990-talet, närmare bestämt 1995 (eller var det 1996?), vandrade jag in på CykelCity i Göteborg för att inhandla mig en ny landsvägs-racer. Där stod den, en smaragdgrön Serotta med specialmodifierade stålrör. Ramen var tillverkad utifrån konceptet, "Colorado Concept tubing", en Ben Serotta-specialitet framtagen i samarbete med rörtillverkaren True Temper. Vi hängde på Shimano Dura Ace, (den första varianten), Cinelli-tapp och blåeloxerade Hope-nav , med frihjulsmekanism som ett maskingevär! Shit vad den var snygg, som en juvel! Med dåtidens mått mätt var detta en rigg att räkna med och vi var kompisar ända fram till 1999, då du såldes till en kompis för fickpengar.

Sicken idiot jag var som sålde denna pärla. Jacob har, enligt uppgift, Serottan fortfarande i sin ägo, och han vårdar den ömt. Han lovar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar