fredag 6 februari 2009

Ambivalens

Går i funderandets tider. Ett vass hjulpar till årets tävlingssäsong ska införskaffas och valet står mellan Zipp och.........öh Zipp! Mina ambivalenta funderingar pendlar mellan snuskigt lätta 202, med lite lägre fälgprofil, kontra de mer "standardbetonade" 303:orna, som har högre fälgprofil samt ett antal hundra gram högre vikt.

Vän av ordning säger sannolikt att 303:orna är lättviktare även de, vilket stämmer, speciellt jämfört med många andra fabrikat och modeller, men här snackar vi styvt ett halvkilo!! En full flaska vatten! Enligt uppgift är 202:orna tåliga och har inga reella begränsningar i användningsområdet, med undantag för en viktrekommendation på 80 kg, vilket jag klarar med råge! Sen tror jag inte att jag är en "bulldozer" på cykeln, varför tåligheten inte bör vara ett argument i sammanhanget. 303:orna anses vara mer aerodynamiska via sin högre profil, vilket sannolikt är korrekt, men min åkstil och favoritbanor är förknippade med backar och höjdmeter, varför vikt och gravitation väger tyngre än strömlinjeformning.

Jag kanske är helt fel på det, men just nu ligger 202:orna nära till hands!

Någon som har andra förslag eller rekommendationer i ämnet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar