torsdag 27 augusti 2009

Svanesund och schysst på cykeln

Imorgon kör vi Svanesunds 3-dagars och startar med prolog/backtempo vid 19.00-snåret. Förhoppningsvis blir inte vädret så dåligt som SMHI aviserat - det kan åtminstone vara uppehåll, så är jag nöjd. Känner mig lite seg i kroppen och hoppas vid gudarna att det inte är någon infektion som ligger och lurar! Vore typiskt i så fall, eftersom helgens tävling blir den sista för säsongen som det ser ut.

För att kommentera min lagkamrat Glenn Dahls inlägg på sin blogg gällande "fula trix" och farligt agerande på cykeln, så är min åsikt att dylika företeelser ej har med cykelsport att göra, motionslopp eller tävling, spelar ingen roll. Kan man inte tygla sin känslor eller framföra sin cykel på ett säkert och schysst vis, så ska man börja med någon annan idrott, förslagsvis boxning eller någon annan kampsport.

Någon lämnade en kommentar på Glenns blogg att fula knep är OK på tävling om man är beredd att ta de diciplinära påföljderna!? Märkligt resonemang om "trixandet" innebär att den drabbade vurpar och skadar sig. Efter att ha varit med på flera tävlingar och träningar i år som inkluderat vurpor med nyckelbensbrott och hjärnskakningar som följd, så kan det aldrig vara OK att köra fult.

Med samma resonemangsgrund -är det OK att med bilen bränna förbi en skola med lekande barn och 30-km/tim-gräns, i 70 km/tim, med motiveringen att "jag accepterar att jag blir av med körkortet om Polisen tar mig! Nej, fair play gäller i alla lägen!

2 kommentarer:

  1. Tack för konsultationen igår Martin! Jag hoppas det riktigt bra nu! Lycka till!

    Magnus

    SvaraRadera