torsdag 13 augusti 2009

Brings back memories!

Åkte en sväng till Göteborg på förmiddagen för att besöka den suveräna presshoppen på Drottninggatan. Den kan sannerligen rekommenderas. De har banne mig ALLA cykelmagasin, alla kategorier, som man kan tänka sig. Jag köpte mig senaste numret av Cycle Sport, med ett specialrepotage om Tour de France 1989, med anledning av 20-årsjubileumet.

1989 års upplaga av Tour de France var och är, om jag får avgöra, den mest omtumlande och spännande touren någonsin. En batalj i tre veckor mellan nationalikonen Laurent Fignon och amerikanen, idolen och den stora inspirationskällan, Greg LeMond. När jag började cykla var LeMond hjälpryttare till fransmannen Bernard Hinult och en rising star. Han blev skjuten i en jaktolycka 1987 och kämpade i två år, för att vinna touren 1989 med ynka 8 sekunder.

LeMond var pionjär vad gäller mycket som vi tar för givet i dagsläget, däribland hårdskalshjälm, tempobåge, tempohjälm, Oakleys, pulsmonitor och cykeldator, för att nämna något. På ett träningsläger 1986 i Bergamo tillsammans med CK Antilopen köpte jag en likadan teamdress som LeMonds team La Vie Claire hade (se bild) och jag var så stolt. King of the road! Ett par röda Oakley Shades inhandlades, samma som de LeMond hade, stora som ett par slimmade skidglasögon, men shit vad man var cool. På den tiden innebar detta mycket cred!

Visst är Armstrong, Indurain, Hinult, Fignon, Delgado och Merckx hjältar av sin tid, men för mig är Greg LeMond den stora hjälten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar