måndag 24 augusti 2009

Söndagens Gran Fondo

137 km och styva 1500 höjdmeter avverkades under söndagens CykelCity Gran Fondo i Kungsbacka. 250 glada cyklister stod på startlinjen i fint sensommarväder klockan 09.00, redo att ta sig an dagens tre varv med start, varvning och målgång i Fjärås utanför Kungsbacka.

De första milen gick i makligt tempo, utan några riktiga försök från någon att spräcka klungan eller skapa en hållbar utbrytning. Det var i princip först på andra varvet och i den långa Sätilabacken som farten ökade markant och majoriteten fick släppa kontakten med tätgruppen. Här skördades offer i parti och minut. För er som inte vet så är stigningen respektabla 2,2 km och höjer sig ca 90 meter. Mycket med Göteborgsmått mätt. Det innebär mjölksyra, speciellt om farten är hög och tempot ryckigt.

Vi var ett 15-tal som kom över krönet och därefter, efter visst strul, fick till stånd ett samarbete med lagtempo, som snabbt resulterade i ett försprång på runda tre minuter mot bakomvarande huvudgrupp. Ett antal cyklister släppte kontakten med vår grupp och in mot mål i Fjärås kvarstod ett 10-tal, lätt slitna, cyklister. I Ålgårda gjorde jag ett försök att bryta loss från gruppen, men det framgick under hela loppet att alla med en CC-tröja skulle bevakas och hämtas ner till varje pris, vilket också bekräftas på bloggar jag läst, varför jag inte fick något större avstånd.

En kille från Lundaklubben Lunedi "gled iväg" från gruppen och hamnade i ingenmansland ett 50-tal meter framför gruppen, som började bevaka varandra och det rådde en allmän ovilja att ta ansvar och köra i motvinden de sista kilometrarna. Lunedi-killen gled vidare och avståndet ökade sakta, meter för meter. Alla tittade på honom och sedan på varandra - vem kör? Vem tar ansvar? I den sista backen insåg nog alla att han kommer att hålla hela vägen och en febril aktivitet tilltog. Ett ryck i sista backen avstannade och jag kontrade direkt. Fick väl ett par meter, men med typ 15 mmol laktat så hade jag inte ben eller kraft att ställa mig upp och trycka ifrån, vilket resulterade i att jag blev passerad på mållinjen med en däcksbred eller två. Rullade lite surt över mållinjen på ännu en förhatlig fjärdeplats!

Resultat för den som är intresserad finns här!

Efteråt blir man sådär bitter och funderar på varför man inte ställde sig upp och gjorde en sista kraftansträngning! Varför tog man inte initiativet och bryggade avståndet till Lunedi-killen, då jag hade tillräckligt bra ben? Varför fegade jag? Som vanligt enklare sagt en gjort sådär i efterhand!

Summa summarum ett kul lopp och en bra genomkörare inför Svanesunds 3-dagars till helgen.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Håller verkligen med om att man ångrar ihjäl sig att man inte tog initiativet själv till att jaga ikapp honom på slutet. Samtidigt så satt alla och väntade ut varandra. Personligen trodde jag nog att ni som var två i vår lilla grupp skulle ta ansvar och försöka gå ikapp. Men ingen kritik alltså, bara vad jag i mitt stilla sinne trodde.

    Skönt att slå dig med några millimeter i alla fall

    Stefan

    SvaraRadera
  2. Du gjorde ett bra lopp och, som vanligt, en snygg spurt på slutet! En välförtjänt andraplats, din rackare! (-;

    SvaraRadera