torsdag 31 december 2009

Tävlingsåret 2009 - "highs and lows"

Så var ännu ett år till handlingarna. År 2009 är snart slut och jag ska därför ta stunden i akt och summera tävlingssäsongen. När jag påbörjade uppbyggnads-träningen senhösten 2008 hade jag som uttryckt målsättning att ta medalj på svenska mästerskapen 2009 samt köra riktigt bra på veteran-NM i Danmark. Dessa två lopp stod ut från resten av tävlings-kalendern. Min coach Mattias Reck från Balansera lade upp ett träningsprogram över sex månader, med start i november, som hade fokus på att jag skulle vara i absolut toppform i samband med SM i Ljusdal. Under året har vi justerat uppläget något, bland annat genom att lägga in svinhård intervallträning ett par veckor före mästerskapen. Summa summarum så kan jag bara konstatera att Mattias upplägg, likt en triangel, med en bred bas av grundläggande distans-, styrke- och styrkeuthållighetsträning, kombinerat med en topp beståendes av högintensiv intervallträning, har fungerat väldigt bra för mig under 2009.

Träningsupplägget i kombination med kanonbra pepping samt hjälp med fokusering och målbilder av Anderz "Picco" Persson och Mattias, lade grunden för ett SM-silver i Ljusdahl. Uppladdningen var fullgjord, målbilderna på plats och taktiken från Picco klar (vänta, var passiv och kör som fan med 10 km kvar och det börjar dra ihop sig). Att köra ifatt Matti som var i utbrytning och sedan i par hålla klungan bakom oss sista milen var grymt. Att få stryk i spurten känns fortfarande surt, men då resonerade jag i termer att det är bättre att bli 2:a än 22:a. Kanske dumt så här i efterhand, men då kändes det rationellt. Målfotot taget av teamkompisen Mikke signalerar väl inte en alltför nöjd Martin, men med lite distans var känslan tillfreds-tällande i sammanhanget.

Ett par veckor efter SM var det dags för veteran-NM i Danmark och Saeby, en styv mil söder om Fredrikshamn. Iförd landslagströja (inte så mycket värd i veteransammanhang, men för mig en självklarhet för en stolt svensk) var taktiken samma som på SM - kör passivt och avvaktande under första 3/4:delen av loppet och därefter vaken för den/de utbrytningar som förr eller senare kommer. Sagt och gjort, med två varv kvar av sex gick en grupp om fyra iväg och i backen anade jag instinktivt att "detta kan vara den som håller", varpå jag gick iväg "på rött" tillsammans med en dansk och efter ett par minuter bryggade luckan. Utbrytargruppen, som även bestod av Stefan Stengård, tre danskar och norska mästaren, höll undan tills det var dags för målgång. Norrmannen var mest aktiv och även den som drog igång spurten. Jag satt fint på hans hjul och tänkte att nu får jag en bra resa, men till min fasa "dog" han med 20 meter kvar. Undertecknad hade inget val än att fullfölja spurten och då jag inte är en spurtare av rang blev jag passerad med några decimetrar på mållinjen. Jag rullade in på en besk 4:e plats.

Så här i efterhand är NM-placeringen det som jag grämer mig mest över under året, då jag var så otroligt nära att ta medalj av någon valör. Om bara norrmannen hade lyckats fullfölja sitt spurtuppdrag lite till.....! Makes you wonder.

Om jag skulle summera säsongen 2009 så blev den på det hela taget riktigt bra - en medalj på SM, landslagsuttagen och en fjärdeplats på VNM i hårt motstånd på dansk hemmaplan. Jag kan inte annat än vara nöjd med utfallet. Träningen inför säsongen 2010 är i full gång, med ett liknande upplägg som i år, dock med vissa modifikationer, men dessa behåller jag för mig själv tillsvidare.

Jag vill även passa på och tacka Martin, Adam, Lasse, Helen och Marcus (okej då, även du Picco), på CykelCity i Göteborg för fin support, service och temanda under året! Ett tack riktas även till Dahlblads Nutrition för support av kosttillskott.

Ett gott nytt år till Er alla och förhoppningar om ett fantastiskt 2010!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar