onsdag 6 januari 2010

Men vad i helvete!

Fick just höra att Niklas Axelsson uppvisat ett positivt A-prov för EPO-doping! Igen! Visst, vän av ordning påtalar att man ska inte ropa högt innan B-provet är analyserat, men har man varit med ett tag vet man att detta i 100 fall av 100 endast är av akademisk betydelse, snarare än att utfallet skulle bli annorlunda. Hoppas att detta tillfället utgör undantaget i så fall, för detta fokus behöver inte svensk cykelsport just nu! Det drar en löjets och smutsens skugga över våra senaste OS-silver och alla som seriöst håller på med tävlingscykling i vårt avlånga land.

Fan, till och med en gubbdjävel som jag får frågor av folk på jobbet, seriöst och allvarligt ställda, om även jag har dopat mig och om det är vanligt i svensk cykelsport! Detta kan man tycka är naivt, för att inte säga infantilt, men tyvärr så har allmänheten, vilt påhejad av dags- och kvällspressen och sportjournalister som utgör sig för att vara experter, en bild av cykelsporten som ett gäng fulldopade puckon som inte backar för att gräva i den förbjudna godisskålen. Att cykelsporten genomför fler dopingtester än någon annan idrott spelar ingen roll och inte ens det faktum att testerna faktiskt fångar fuskarna, vilket dessvärre också för med sig att fusket kommer upp till ytan och blir allmänt känt. En form av moment 22 infinner sig; testerna behövs för att rensa i träsket, men samtidigt så innebär varje ertappad fuskare att ett steg framåt åtföljs av två tillbaka i termer av trovärdighet i samhället.

I fallet Axelsson och alla andra fall där doping uppdagas, oavsett om det är en förstagångsföreteelse eller upprepade förseelser, så sällar jag mig till gruppen som förordar livstids avstängning, därmed basta. Det enda sättet att skapa trovärdighet och återvinna förtroendet hos allmänheten, aktiva cyklister, näringslivet och nuvarande sponsorer, är att helt sonika etablera och tillämpa en enförseelseregel - "once and you are out!"

Jag vet vilka kommentarer som kommer på jobbet imorgon - "jaha ja, ännu en dopad cyklist! Sådana är dom allesammans har jag hört....."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar