fredag 10 april 2009

Jungfrutur med ett smile!

Trots en mindre förkylning så här i påsktider (kanske fått den av Glenn som också är snuvig?), så tog jag ut den nya cykeln på sin jungfrutur denna underbara vårdag. Och vilken tur det blev sen. Redan när jag rullade ut från uppfarten så kändes Cervelon välbalanserad och "villig" (?) Den svarar på det du som cyklist ger den på ett sätt som Ridleyn inte gör på samma, positivt framfusiga vis. Stabil i fronten utan tillstymmelse till att vrida sig vid fartökningar i bocken och "rock solid" i vevpartiet i stående körning.

Min erfarenhet från cykelbyten och då främst byte av fabrikat, är att den första tiden kan kännas riktigt konstig och ibland till och med som ett nerbyte. Detta tills man vänjer sig vid den nya cykelns agerande och beteende. Så ej denna gång, utan här "var man hemma" på en gång. Detta sannolikt på grund av att Cervelon och Ridleyn påminner om varandra vad gäller ramvinklar och längden på överrör etc. Den stora skillnaden måste vara att Cervelon är kvickare i styrningen och troligen har en något kortare hjulbas, vilket kan förklara "tjänstvilligheten".

Efter att par timmar och varierande terräng så kan jag bara konstatera att Cervelon är bättre än Ridleyn på alla sätt och samtliga, för mig, avgörande parametrar. Visst, den är tre år yngre, 800 gram lättare, har fräscha komponenter och är väl intrimmad, men att skillnaden skulle upplevas så stor trodde jag inte.

Frågan är hur det känns när man spänner på Zipp 202:orna och kapar ytterligare 500 gram? Liseberg?

1 kommentar:

  1. Kärlek vid första ögonkastet? Klarar du av två vilddjur hemma nu då?

    SvaraRadera