måndag 9 mars 2009

Sittställning

Idag ska jag en sväng till CykelCity och prova ut sittställningen på Cervélo R3:an. Picco ska mäta upp hur jag sitter avseende räckvidd, styrstamslängd och sadelhöjd etc. Förhoppningsvis finner han det gyllene snittet. Anderz brukar säga att jag sitter alltför ihoptryckt på cykeln, varpå jag kontrar med att "är man skapt som en fällkniv, så är man"! Efter många år i liknande sittställning, så tror jag det kan vara svårt att ändra och justera i allt för stor utsträckning, men jag är öppen för ideér och förslag!

Läste en artiken på Cycling News som handlade om när Team Saxo Bank (tidigare CSC), tillsammans med sponsorn Specialized och Andy Pruitt, gick igenom åkarnas sittställning på ett vetenskapligt sätt. Så gott som alla cyklister fick mer eller mindre radikala justeringar, däribland Cancellara och Gustav Larsson, vad gäller längden på styrstammen och höjden på sadelstolpen. Och dessa pojkarna tillhör gräddan av världens bästa cyklister. Detta indikerar att det finns mycket att göra samt mycket att vinna på att se över sin sittställning.

Ett bra exempel på sittställningens betydelse för prestationen går väl att se hos Lance Armstrong, som sitter som en glad motionär (inget fel med motionärer!), med växelhandtagen högt upp på styret och med ett rejält antal distanser för att få upp styret på en bekväm nivå. Helt i strid med hur många av tradition smäller styrstammen i botten och söker en låg position på cykeln. Det går bevisligen att cykla ganska fort, även med "motionärstrimmad" cykel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar