måndag 13 juli 2009

Landslagsförfrågan

Fick precis som lagkompisen Glenn ett brev från SCF gällande inbjudan att representera Sverige i kommande NM i Danmark. I mitt fall linjeloppet H40. Inte utan ett visst mått av stolthet känns en landslagsförfrågan som en kul fjäder i hatten. Det är ju inte var dag eller år man får möjligheten att representera sitt fosterland!

Trots att åsikten uppenbarligen inte delas av alla så måste jag ansluta mig till falangen som ställer sig lite undrande till hur SCF bedriver sin verksamhet. Betala in startavgiften för din landslagsstart direkt till SCF och du, glöm inte att köpa din egen landslagströja från Kalas Sportswear direkt! Öh, är inte Kalas huvudsponsor och rimligen leverantör av landslagskläder? Att förbundet inte kan stå för avgifter och resekostnader kan jag acceptera, men att inte kunna tillhandahålla eller åtminstone låna ut en landslagsdress när huvudsponsorn är klädtillverkare, känns märkligt och väcker automatiskt frågan vad förbundet egentligen får ut av samarbetet med Kalas?

Att vi gubbdjävlar i veteranklasserna inte tillhör gruppen prioriterade, det vet vi sedan länge, men att nivån är så låg gör att en aningen besk eftersmak och naggad stolthet infinner sig. Som någon sade; "min klubbdress kostar mindre och den kommer från samma tillverkare! Hur kan det komma sig?". Vän av ordning frågar sig hur denna ekvation går ihop, om det inte är så att SCF helt sonika försöker tjäna en slant på gubbarnas tävlande?

Andra vänner av ordning påtalar att vi är heltidsarbetande gubbar med egen inkomst och att vi därför inte ska gnälla, utan snällt öppna den egna plånboken och betala. Kanske så, men faktum kvarstår att att det verkar som om förbundet "sålt sin själ för en bakväxel" ! (eller ett gäng tröjor som vi i alla fall inte får ta del av). Jag håller med till 100 procent att förbundets medel, i den mån de är begränsade, ska riktas mot och till ungdomsverksamheten, men jag anser inte att proffs och anställda yrkescyklister, även de med egen arbetsgivare och inkomst, ska erhålla lön och ersättning från förbundet.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag ville bara säga tack för en fantastiskt trevlig fest och för fina tips på cykeln! Full pott!

    Som kommentar till inlägget kan jag bara hålla med och beklaga. Det är nog ett fenomen som tyvärr återfinns i många andra idrotter som t.ex. simning m.fl. Det bästa att göra med den beska smaken är att köpa tröjjäkeln, vinna loppet och sedan smaka på segerns sötma:)

    Jag ska haka på någon träning framöver. Keep it up!

    Magnus

    SvaraRadera