torsdag 23 juli 2009

En vecka med gungor och karuseller

Under de senaste dagarna så har det varit såväl gungor som karuseller! Som Glenn utförligt berättar så var tisdagspasset med Mölndals CK en historia för sig. Efter tre riktigt bra lagtempoblock och en träningstävling på Fjärås Bräcka, gick färden hem mot Göteborg i form av ett större lagtempo/tvåpar, där tanken var att vi skulle göra utbrytningar från storgruppen. Efter 10 minuter och i höjd med Ålgårdavägen hörs ljudet av vurpa - karbon och människa mot marken. En gästspelande kille från Stockholm och ECI överlappar hjul när han skulle gå in på sistahjul och vurpan i 40 km/tim var ett faktum. Ambulansen kom glädjande nog riktigt snabbt, knappa 10 minuter, och Håkan klarade sig bra vad det verkade.

Händelsen tog udden av träningen och vi andra cyklade samlat tillbaka mot Göteborg. När vi passerar Kållereds centrum hörs strax bakom oss däckskrik värdigt en Hollywood-film, följt av en Peugeot som passerar, som tur är över busstationen, i styva 90 km/tim. Efter bilen kommer en polisbil jagandes med sirener och allt! Vad i helvete! Rena vilda västern! Lätt omskakade rullar vi vidare hemåt och vad möter vi? Jodå, samma bil och förare har uppenbarligen vänt längre fram och återkommer nu tillbaka i en attans fart. Även denna gång med polisen hack i häl. Vi slänger oss upp på trottoaren med rädsla för sitt eget liv. Under merparten av den återstående cykelturen tillbaka till Mölndal genomfördes på cykelbanan!

Summa summarum ett träningspass i såväl dur som moll och det är inte utan att man funderade en eller två gånger på vad som kunde hänt om vi passerat Kållered två minuter tidigare, i jämnhöjd med den avsmalnade busspassagen 300 meter tidigare?

Min gamla testcykel därhemma har överlevt sig självt, varför jag sökt ett tag på nätet efter en ersättningscykel. Eftersom jag tillhör kategorin som faktiskt uppskattar att köra mina intervaller inomhus så vill jag hitta en riktigt bra rigg som ger bra valuta för insatt tid. Visst fungerar trainern hjälpligt, men den ersätter inte en riktigt stabil och ändamålsenlig stationär testcykel. Efter lite sökande hittade jag en Monark som bevisligen är kanonbra, dock till ett i sammanhanget högt pris och då krävdes dessutom en ombyggnation av vevpartiet till en ytterligare kostnad.

Under mitt spinnande på olika träningsanläggningar har jag kommit i kontakt med flertalet olika spinningcyklar, däribland Schwinn, STI, Pulse samt danska BodyBike. Det sistnämnda fabrikatet, BodyBike gör verkliga kanoncyklar och när jag hittade en fin begagnad rackare på Blocket, var det bara att slå till. Det som är riktigt bra med BodyBike är att de är rostfria, har ett täckande hölje kring alla rörliga delar samt har fullständiga möjligheter att ställa in sittställningen på alla kritiska områden. Vidare är kvaliten outstanding i alla detaljer - riktig proffsutrustning. Som bonus är det inga problem med att få tag på reservdelar eller utföra service. Nu är jag utrustad för höst- och vinterträningen, vilket känns skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar