söndag 17 maj 2009

Kinnekulle GP

En av årets roligaste tävlingar, Kinnekulle GP, gick av stapeln idag och Team CykelCity CK mönstrade på med 10 cyklister i klasserna H30/40. I perfekta förhållanden med solsken och lagom vind dundrade vi iväg kl. 8.30 (?) uppför Kinnekulle, den första passagen av sju, med målgång som vanligt på toppen. Loppet startade relativt avvaktande och det förväntade rycket i första backen uteblev, förmodligen till merpartens glädje och kanske, förvåning.

På andra varvet ökade farten i stigningen uppför Kinnekulle, vilket resulterade i att klungan snabbt sprack upp i tre delar, med en tätgrupp om 15 cyklister. Till vår glädje i Team CykelCity CK var fem (!) av dessa från teamet, men glädjen blev tyvärr alltför kortvarig, då Glenn, Johan samt en kille som heter Roger, överlappade hjul i styva 65 km/tim på väg nerför Kinnekulles backsida. Jag hör desperata rop och känner ett framhjul slipa av huden på vaden, varefter jag i vänster ögonvrå ser Glenn, och Johan tumla runt och vurpa dramatiskt. Instinktivt förbereder man sig för att stanna upp, men klungan kör vidare och jag beslutar mig för att avvakta tills vi passerar igen för att se hur det gick med grabbarna. Till min bedrövelse ser vi ambulansen stå vid vägrenen vid nästa passering, men till min glädje vinkar Glenn och Johan från andra sidan vägen. "Hoppas det gick bra för den andra killen", blir min automatiska tanke! Dessvärre drabbades Roger, som vi tränat en hel del tillsammans med i vinter, av ett nyckelbensbrott. Detta resulterade i att vi fick hjälpa honom och flickvännen Camilla hem med bilen som annars blivit stående vid Kinnekulle.

Loppet går vidare och jag känner mig alltmer tillfreds med backen och hör hur flertalet andra flåsar som bälgar vid varje klättring. Gott tecken! När vi går in i backen för sista gången säger jag till mig själv att ta det lugnt och inte förivra mig. Bevaka Stengård som vunnit två år i rad och var vaksam på de övriga. När vi kommer till det sista partiet, styvt 300 meter före mål, kan jag inte hålla mig utan ger järnet och får en liten lucka. Dessvärre kan jag bara konstatera att jag gick lite för tidigt, då jag inte kunde svara då kontraattacken kom! Missade pallen med en knapp cykellängd. Får trösta mig med att jag blev bästa åkare från Team CykelCity CK, oavsett klass!

Med anledning av det inträffade önskar jag Roger ett snabbt tillfrisknande. Detsamma gäller Johan som fick ganska nasty skrapsår från näsan till vaden! Hoppas att den svullna handen inte innebär några komplikationer. Glenn hade en i det närmaste sagolik tur och kom undan med en knäckt hjälm och lite sprapat lår. Det kunde dock blivit mycket värre och än en gång bevisar hjälmen hur central den är på huvudet i skyddshänseende.

Nästa helg kör vi CykelCity Gran Fondo i Eslöv, där vi ska bilda team åt farbröderna Picco och Håkan, som i år planerar att komma först över mållinjen i sitt eget arrangemang. Kul arrangemang och krävande bana. På söndag förärar vi Halmstad och CK Bure ett besök på klassiska Bureloppet. Vi får väl se om vi kan få revanch på Halmstadsgänget på deras hemmaplan!

2 kommentarer:

  1. Det lät dramatiskt med vurpan men verkar ändå ha slutat väl- piew! Lycka till i Eslöv iaf- tidigare utnämnd till Sveriges tråkigaste stad. Ändra på det;) /M

    SvaraRadera
  2. Eslöv kommer att rista utav CykelCity boysen från Götet. Vi ska stöta och bröta det vi kan på det skånska höglandet!

    SvaraRadera