måndag 1 mars 2010

Ryggläge

Vila innebär att sitta och läsa tidningen riktigt länge, äta något gott, gå en lugn promenad med hunden samt ligga i ryggläge och titta på inredningsprogram, där de antingen använder för mycket skrikiga färger eller obskyr rustik brittisk stil.

Vid sidan av mitt cykelintresse så brinner jag för moderna antikviteter. Jag kan nörda ner mig i verk från Charles och Ray Eames, Verner Panton, Arne Jacobsen och Wegner för att nämna några. När vi flyttar in i vårt nya hus ska jag förverkliga en länge bevarad dröm; införskaffa en Eames Lounge Chair från 1956. Underbar fåtölj med tillhörande ottoman i körsbärsfanér och mörkt italienskt läder. Mäktig, auktoritär och självklar. Paret Eames designade under 1940-50-talet så mycket fantastiska möbler! Eames var stilbildare med böjträ- och glasfiberkonstruktioner. Deras böjträsskapelser inspirerade storheter som Arne Jacobsen när han designade nutida klassiker som stolarna Myran och Sjuan. Ett par av Eames stolar har letat sig in i vårt hem och successivt utökas samlingen av dessa extraordinära skapelser från en av vår tids främsta designers.

För mer info och bilder om paret Eames: http://veerle.duoh.com/blog/comments/design_icons_charles_and_ray_eames/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar